Tip

Creative Kitchen: snel tot de kern

Het is vaak lastig om als onderneming een positionering voor je eigen bedrijf te schrijven.
Op het moment dat je dit proces samenwerkt met een derde partij die geen ‘insider’ in het bedrijf is komen er vaak opvallende – en opvallend snelle – conclusies boven tafel!


Doeft organiseert Creative Kitchen sessies voor iedereen die vragen over marketingcommunicatie heeft. Soms zijn de vragen meer strategisch van aard, soms gaat het over het inzetten van communicatiemiddelen. Uitgangspunt van een Creative Kitchen sessie is dat alles bespreekbaar is en er geen waarde oordelen of beperkingen op het gebied van haalbaarheid worden geformuleerd. Bij een positioneringsvraagstuk is het doel om zo snel mogelijk een analyse te maken van het huidige bedrijf, de huidige positionering, de richting die het bedrijf op wil en de positionering die daarbij zou horen. We hanteren daarvoor een eenvoudig model, simpele vragen en onze ervaring om doelgericht en adequaat een (ruwe) positionering geformuleerd te krijgen.

En dan?
Met deze positionering kunnen we verschillende kanten op. Op basis hiervan kan de
opdrachtgever zelf intern aan de slag met de uitwerking hiervan naar een beter gedefinieerde strategie & visie of wij gaan ermee aan de slag en werken de positionering uit en geven deze een ‘smoel’. Het eindproduct hiervan is een (visuele) uitwerking van hoe de opnieuw gepositioneerde propositie eruit kan gaan zien; denk hierbij aan een andere grafische schil (frisser/zakelijker/warmer), ander gebruik van beeldmateriaal (bv menselijker of moderner) en een ander taalgebruik (directer, meer of minder uitleggen). Ook de inzet van de marketingcommunicatie middelen (verhouding online/offline, events, etc.) kan hierin al meegenomen worden.

Is dat allemaal nodig?
Nee hoor, het belangrijkste van een Creative Kitchen is dat er een laagdrempelig moment wordt gekozen om even helemaal fris tegen het merk aan te kijken en te bekijken of de positionering voldoet aan de huidige en toekomstige wensen. Behoefte de positionering enige aanpassing, dan worden er eigenlijk meteen handvatten aangereikt om hiermee aan de slag te gaan. Wat er met de conclusies gedaan wordt is helemaal aan de opdrachtgever. Op z’n minst zet het iedereen weer aan het denken en in een optimale situatie worden de conclusies omgezet in doelgerichte daden!

Ook zo’n leuke Creative Kitchen middag of ochtend? Bel, mail of kom langs!