Tip

Workplace Branding: maak van je werkomgeving ook een merkbeleving!

Moderne kantoren, al of niet werkend vanuit Het Nieuwe Werken, worden meer en meer verzamelplaatsen van verschillende plekken waar je kan werken. Je hebt geen werkplek meer maar een werkomgeving waar je op verschillende plekken, verschillende werkzaamheden hebt. Kleine overlegplekken, grote overlegplekken, team werkplekken en individuele werkplekken.

Je eigen werkplek en daarmee ook de identiteit van je werkplek verdwijnt daarmee. Je individuele werk-habitat is daarmee weg. We wisten helemaal niet dat we dit als werknemer belangrijk vonden maar nu het weg is missen we het en hebben er zelfs last van! Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij er coaches bij bedrijven naar binnen zijn geschoven om dat ‘unheimische’ gevoel van de moderne kantoorwerker te duiden.

Simpele oplossing: identiteit toevoegen
Wat dus blijkt te missen is identiteit. Als mens zijn we erg gevoelig voor de identiteit van onze leefomgeving. Moderne kantooromgevingen zijn vaak ontzettend onpersoonlijk omdat ‘iedereen’ gebruik maakt van dezelfde ruimte en er daardoor gekozen is voor een algemene vormgeving van de ruimte waar niemand zich aan stoort maar ook niemand iets mee heeft. Erg jammer want ook voor ‘algemene’ ruimtes geldt dat we graag identiteit in de ruimte zien waardoor we ons daarmee kunnen identificeren. Kijk bijvoorbeeld hoe het nieuwe Rijksmuseum, ruimtes een identiteit geeft. Ander voorbeeld: waarom ga je graag naar een specifiek restaurant, is het eten, de bediening of de ambiance de doorslaggevende factor? Nee, het is de combinatie van alle factoren die je doen besluiten terug te komen. Het paste bij jou. Deze combinatie van factoren bepalen de identiteit en uiteindelijk jouw gevoel en mening over dit restaurant.

Hoe werkt Workplace Branding (ook wel Internal Branding genoemd)?
Op het moment dat wij een Workplace Branding traject opstarten kijken we heel goed naar de volgende uitgangspunten:
  • merkwaarden en identiteit van het bedrijf
  • functies van de verschillende ruimtes
  • activiteiten van de mensen die daar werken
  • andere relevante in- en externe invloeden 
Dit werkt het beste als in het projectteam nauw wordt samengewerkt met HR, de kantoorinrichter of een werkplek consultant. Wij werken graag samen met OCS+ Steelcase. Zij hebben dezelfde ‘can do’ mentaliteit als Doeft. 

We gaan ook op zoek naar wat de mensen in de kantooromgeving nu eigenlijk doen. Bij Vodafone is dat bijvoorbeeld het verbinden van mensen en het laten delen van hun levens in kleine en grote (sociale) netwerken. Op basis van dit WAAROM ontwikkelen we verschillende mini campagnes, waar we vervolgens grote muur- en folie wanden van laten maken. Ook teksten, logo’s, kreten, beeldschermen, ledpresentaties en illustraties op de muur binnen het concept helpen de ruimte een identiteit mee te geven. Wij zijn pas tevreden als gebruikers van een werkomgeving zeggen: “Ja dit is echt mijn bedrijf.” Een mooie bijvangst is dat een prettige werkomgeving een positieve uitwerking heeft op het ziekteverzuim en het vasthouden en aantrekken van talent!

Meer weten over Workplace Branding? Bel, mail of kom langs!