Tip

Avontuurlijke PR & Communicatie voor de buitensportmarkt

De afgelopen jaren hebben we de nodige marketing- en communicatieactiviteiten ontwikkeld voor de buitensport branche. 

Een geweldige branche waar een hoop in gebeurt maar waar goede communicatie wel afhangt van inhoudelijke kennis en kunde! Onze ervaring in de buitensport is breed en ons netwerk van specialisten, journalisten, tekstschrijvers en testers is groot. Persberichten opstellen, de juiste doelgroepen opzoeken en aanspreken, video’s, reviews, fotografie, events, joint promotions en ook samenwerken met retailers en resellers: we krijgen er energie van :)

Buitensport- en materiaalkennis: dat hebben we!
Doeft houdt van outdoor! En daarom werken we graag voor de buitensport branche. Er zit zo ontzettend veel specifieke technologie maar ook trends in de buitensport, dat leer je niet even uit een boekje of een salestraining. Wij kennen het verschil tussen drie lagen laminaat en drie lagen goretex, het verschil tussen europees en ‘gewoon’ dons, we weten wat een stof van 7 denier is en het verschil tussen een poly cotton en een polyester tent.
 
Content creation
Met persberichten alleen redt je het niet meer in het huidige mixed medialandschap. De media is continue op zoek naar relevante en onderscheidende content. Liefst hapklaar want iedereen is druk. Video-reviews, goede product- en sfeerfotografie is wel het minste wat aangeleverd moet worden bij de media.
 
Maar ook de eigen kanalen moeten niet vergeten worden. Internet, instore en outdoor vragen om aangepaste content. How to’s, product- en merkvideo’s, goede fotografie en naar de doelgroep geschreven teksten.
 
Seo/Sea
Google kijkt naar de inhoud van je website. Is deze relevant geschreven en goed begrijpelijk voor de doelgroep dan wordt je website automatisch hoger gewaardeerd. Daarnaast kan er extra traffic naar de site gegenereerd worden door de juiste woorden te laten triggeren in je zoekresultaten.
 
Social media
Social media is een prachtige aanjager van de marcom ‘call to actions’. De website is de ‘hub’ waar je doelgroep zich oriënteert en waar je acties staan. Vervolgens gebruik je social media kanalen zoals Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat en bijvoorbeeld LinkedIn om je doelgroep aan te spreken en door te laten klikken. De belangrijkste functie van social media is echter niet de traffic naar je website maar de merkbelevenis voor je volgers. Op social media staan je mooiste foto’s, je beste video’s en je nieuwste nieuwtjes.
 
Social infuencers
Een relatief nieuwe manier om je doelgroep te prikkelen is met behulp van social influencers. Vloggers, bloggers of andere personen in de media die een voorbeeldfunctie hebben voor grote groepen volgers. Geen exacte wetenschap, maar voor sommige merken goed in te zetten in de marketingmix.
 
Doelgroep engagement
Beloon je trouwe klanten spoor ze aan om hun vrienden en kennissen enthousiast te maken voor het merk. Ook hiervoor staan diverse technieken tot onze beschikking.
 
Tailormade
Kortom: Om als merk bij je doelgroep in beeld te komen is een stuk ingewikkelder geworden dan vroeger. Per actie moet bekeken worden wat de beste kanalen zijn zonder dat de ‘onderstroom’, de merkbeleving, vergeten wordt. Een voorbeeld. Als je een echt belevingsmerk bent, kan je niet te harde of te veel kortingsacties op social doen omdat je dan niet geloofwaardig bent. Andersom geldt dat ook: een keiharde prijsvechter die opeens met feelgood filmpjes komt is ook niet erg geloofwaardig.
 
Een plan voor je marketing en pr-activiteiten is dus altijd maatwerk waarbij we nauw samen werken met het merk en het liefst ook met resellers om de acties zo goed mogelijk te plaatsen binnen de doelgroep-, en producten- en/of dienstenmatrix.
 
Customer journey
Welke klant is in welk product geïnteresseerd en hoe komt hij/zij tot haar koopbeslissing? Oftewel de customer journey. De reis van de klant langs alle contactmomenten en alle mogelijke kanalen. In een ideale wereld is voor ieder product en iedere potentiële klant de ideale route uit te stippelen en in te richten maar dat is praktisch niet haalbaar. We gaan op zoek naar de ‘touch points’ die voor de meeste kalnten overeen komen en leggen daar de focus op.

Meer weten? Bel of mail Gerard Buitendijk of Daphne Ploeg.